Yaşamım ve hobilerim

Gamlı Çellist

Bu yazı tarafından 22 Eki 2012 tarihinde Cello bölümünde yayınlandı. 0 yorum aldı ve 926 defa okundu.

Google’ ın bir milyon tane sonuç verdiği konularda yazmamaya kararlıydım ama sonradan farkettim ki müzik içerisindeki yolculuğumu tam olarak aktarabilmem için istisnasız her şeyi yazmam lazım. Böylece bu yazıya, çello ile ilgili bir kaynakta görülebilecek en popüler şekil ile başlıyorum.

 

Şimdi, bu şeklin adı iki oktavlık Do Majör gamdır ve gerçek bir şeyler çalmaya başlamadan önce halletmeniz gereken ilk şeydir. Yani, herkes böyle söylüyor. İlk bakışta gamlar kolay gibi görünüyor; arada bir diyez ve bemoller olsa da, sonuçta notaların düzenli bir dizisinden başka bir şey değil. Anlaması en kolay ama aynı zamanda benim gibi bir öğrenci için ne işe yaradığını farketmesi en zor şeylerden biri olduğunu da hemen ekleyeyim.

 

[nrelate-related]

 

Bir müzik kitasında ilk defa bir gam gördüğümde çalınması için yazıldığını düşünmemiştim. Bilirsiniz, kitaplarda bir sürü tanım olur ve yapmanız gereken sadece bakıp sayfayı çevirmektir. Sonra gerçekle yüzleştim: Sevdiğim bütün eserler gamlar üzerine kurulmuştu.

 

Tanınmış yazar ve çellist Vera Mattlin Jiji’ ye göre, “Gamları bir binadaki merdivenler gibi düşünmek gerekir. Gamlar etrafta dolaşmanızı ve nerede olduğunuzu anlamanıza yarar. Gamın her bir oktavı bir katı temsil eder. Her katta ortalara doğru, 5. basamakta bir sahanlık bulunur. Müzik bu merdiven üzerine ve etrafına kuruludur ve her müzik dinlediğinizde onun üzerinde ve etrafında dolaştığınızı hissedersiniz.”

 

Yani, gam önemlidir ve günlük çalışma programının bir parçası olmak zorundadır. Bir internet forumunda tecrübeli bir çellistin yazdığı yorum hala aklımda. Diyordi ki, “bir çellist en azından üç ay boyunca gamlara çalışmalıdır. Ya günde 24 saat ayırarak 3 ay boyunca; ya da günde 15 dakika ayırarak 23 yıl boyunca çalışmalıdır.” Bu yorum gamların önemini çok iyi şekilde anlatıyor.

Hissiyatınızı paylaşın:

%d blogcu bunu beğendi: